nhl spelare

NHL och BetMGM: Ett partnerskap med etiska frågetecken

I december 2023 meddelade NHL och BetMGM att de förlängt sitt nordamerikanska partnerskap genom ett flerårigt avtal. Man kan säga att sammarbetet innebär att BetMGM fortsätter som officiell sport- och spelpartner till NHL och det ger dom  rätt att skapa en typ av specialiserade VIP-upplevelser för fans och också använda NHL:s bildmaterial för att designa casinospel med lag och liga tema typ.

Vad innebär samarbetet?

Det här partnerskapet ger BetMGM såklart en bra exponering i nationella TV-sändningar i USA rent krasst. Deras varumärke kommer ju synas under både NHLs  grundserie och Stanley Cup-slutspelet genom något som kalas “Digitally Enhanced Dasherboards”. Som jag förstått det så är det NHL:s avancerade metod för dynamisk sargreklam och virtuella annonser på isen typ.

VDn för BetMGM, Adam Greenblatt, kommenterade i samband med förlängningen: “Vårt förlängda partnerskap med NHL gör att vi kan förbättra BetMGM-produkten och erbjuda fans en oförglömlig underhållning kring spelet de älskar. NHL är mer spännande än någonsin”

NHL:s vice VD för affärsutveckling, Jason Jazayeri, var också riktigt peppad på detta: “Vi är glada över vårt förlängda partnerskap med BetMGM. Utvecklingen av vårt partnerskap kommer fokusera på att bygga unika och engagerande fanupplevelser” sa han bland annat.

BetMGM:s roll i samarbetet

Så vad kommer BetMGM då göra mer specifikt? Om jag förstått alla detaljer rätt så är det ungefär detta som de får samt kommer göra:

  • Skapa specialiserade VIP-upplevelser för fans
  • Använda NHL:s bildmaterial för att designa casinospel
  • Få exponering i nationella TV-sändningar
  • Ha synlig kamerareklam under NHL:s grundsäsong och Stanley Cup.

Kan tillägga här att BetMGM redan har etablerade relationer med NHL-stjärnor som Connor McDavid, som alltså redan idag fungerar som varumärkesambassadör för företaget.

Etiska frågeställningar kring spelsponsring

Trots de uppenbara ekonomiska fördelarna för både NHL och BetMGM väcker partnerskapet ändå viktiga etiska frågor i min mening. Spelsponsring i sport har blivit alltmer kontroversiellt, särskilt med tanke på risken för spelberoende som de flesta redan har insikt i.

Kritiker menar att spelbolag utnyttjar sårbara individer genom att marknadsföra sina produkter till sportfans, varav många redan kan ha spelproblem. Det finns också farhågor om potentiella intressekonflikter när sportorganisationer samarbetar med spelbolag, vilket skulle kunna äventyra sportens integritet där pengarna helt sonika tar över.

Idag är det dessutom mycket mer lätt-tillgängligt att betta och spela casino på nätet. I Sverige kan du till och med spela casino utan registrering, vilket innebär att du i stort sett kan besöka en casinosida, registrera dig, sätta in pengar och börja spela på under 5 minuter. En positiv grej med just svenska casinon är dock att det finns många hjälpverktyg så som spelpaus.se samt att alla aktörer övervakas av spelinspektionen.

Connor McDavids medverkan i BetMGM:s reklam har väckt kritik från fans. När han delade en annons på Instagram som fokuserade på ansvarsfullt spelande, reagerade ett fan med: “Ledsen Connor, men jag blev äcklad när du började göra spelreklam med Gretzky. För sent att backa nu. Snälla, ta bättre beslut om vem/vad du representerar”.

Ansvarsfull spelande som motåtgärd

Både NHL och BetMGM verkar vara medvetna om kritiken och har uttryckt sitt engagemang för ansvarsfullt spelande. De är officiella partners i American Gaming Associations kampanj “Have A Game Plan. Bet Responsibly” som alltså syftar till att utbilda nya och erfarna spelare om ansvarsfullt bettande helt enkelt.

BetMGM erbjuder också resurser för ansvarsfullt spelande genom deras program som de kallar GameSense å de är utvecklat och licensierat till MGM Resorts av British Columbia Lottery Corporation. De här kompletterar BetMGMs redan befintliga verktyg för ansvarsfullt spelande som finns tillgängligt i dagsläget.

Varför mindre kritik i NHL jämfört med Premier League?

Det är intressant att notera att spelsponsring i NHL inte har mött samma nivå av kritik som i Premier League. De kan bero på flera faktorer tänker jag spontant. Här är mina gissningar

  1. Olika syn på reglering sen innan: I England har det nyligen införts strängare regler för spelsponsring. Premier League-klubbar har där frivilligt gått med på att förbjuda tröjsponsring från spelbolag från säsongen 2026/27. I staterna är regleringen inte alls på samma nivå.
  2. Marknadsstrategierna: BetMGM har anpassat sina strategier för att hantera regleringen. Som Behar från BetMGM UK påpekar “reglerna själva kommer fortfarande vara desamma och i slutändan är den enda fördelen du får från ett tröjsponsoravtal på matchdag detaljhandeln”.
  3. Fokus på ansvarsfullt spelande: NHL och BetMGM har varit proaktiva med att betona ansvarsfullt spelande i sitt partnerskap, vilket kan ha mildrat viss kritik även om detta alltså inte funkar så bra i typ England.

Trots detta finns det tecken på att kritiken ökar även i Nordamerika. Fans har uttryckt oro över NHL-stjärnors medverkan i spelreklam, och det finns en växande medvetenhet om riskerna med spelberoende.

I takt med att spelmarknaden fortsätter att växa kommer balansen mellan ekonomiska intressen och etiska överväganden förmodligen förbli en utmaning för både NHL och andra sportligor runt om i världen.

- Dela artikel på sociala medier -

Läs också